Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
26 27 28 29 30 31 1
2
Zahájení školního roku 2024/2025
Adaptace nových dětí
3
Adaptace nových dětí
4
Adaptace nových dětí
5
Situace ve škole
Adaptace nových dětí
6
6. třída - Hledání talentů na Dymokurském okruhu
Adaptace nových dětí
7
Adaptace nových dětí
8
Adaptace nových dětí
9
Školní parlament 2024-2025
Adaptace nových dětí
10
Adaptace nových dětí
11
Adaptace nových dětí
12
Adaptace nových dětí
13
Adaptace nových dětí
14
Adaptace nových dětí
15
Adaptace nových dětí
16
Nabídka kroužků 2024-2025
Adaptace nových dětí
17
Adaptace nových dětí
18
Adaptace nových dětí
19
Adaptace nových dětí
20
Chystáme Dymokurský duatlon 2024
Duatlon 2024
Adaptace nových dětí
21
Adaptace nových dětí
22
Adaptace nových dětí
23
3. třída - Cesta do školy
Adaptace nových dětí
24
Indiánské odpoledne ve školní družině
Adaptace nových dětí
25
Adaptace nových dětí
26
Adaptace nových dětí
27
Adaptace nových dětí
28
Adaptace nových dětí
29
Adaptace nových dětí
30
Adaptace nových dětí
1 2
7. třída - "Den pro pečující" v Městci Králové
3 4 5 6
Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Třídní novinky > 8. třída - Vzdělávací exkurze v Praze

8. třída - Vzdělávací exkurze v Praze



Datum konání:
3.11.2022

Každoročně, první týden v listopadu, pořádá Akademie věd ČR zajímavé akce pro školy a veřejnost. V rámci tohoto týdne jsem vyrazili do Ústavu organické chemie a biochemie, v Praze Dejvicích. Do Dejvic jsme dojeli metrem a prošli jsme se krásnou studentskou čtvrtí, ve které sídlí technické univerzity a je tam také moderní budova Národní technické knihovny. My jsme navštívili budovu ÚOCHB, kde jsme se rozdělili do dvou skupin, pro každou skupinu byly připravené dva zajímavé programy.

První skupina zkoumala barvy v chemii a zjistili, jak mohou barvy pomáhat vědcům. Zjistili také, že hlávka červeného zelí je dost "inteligentní". Potom se zaměřili na parazity a jak proti nim bojovat pomocí molekul. Určitě si budou pamatovat, proč v Africe nepít běžnou vodu.

Druhá skupina se mezitím vypravila na procházku tajnými chodbami ústavu. Ústav má celkem tři budovy a je velmi rozlehlá a je v ní hodně technologie. My jsme se dozvěděli, jak takovou budovu vytopit, odvětrat a jak zajistit, aby se žádný biologický odpad nedostal ven. Raději jsme se drželi průvodce, protože sami bychom asi cestu ven nenašli. Naši procházku jsme zakončili v čichové laboratoři. Tam nám vysvětlili, jak pomocí uhlíku vytváří různé sloučeniny, které pak voní například po citrusech, levanduli nebo vanilce. Sami jsme pak čichali k deseti vzorkům a určovali aroma. Nikdo neměl stoprocentní úspěšnost, ale v mnoha vzorcích jsme se shodli. Teď už víme, že se například mandlové aroma nemusí vyrobit pouze z mandlí, ale v laboratoři vytvoří "benzaldehyd".

Po programu jsme se občerstvili a vydali se metrem, vlakem a autobusem zpět domů.